ہم صحرا ہیں اور جل تھل ہیں، ہیں دریا اور پایاب ہیں ہم
From the Blog ranaii-e-khayal غزل خاکسار کی ایک طرحی غزل ہم اپنی حقیقت کس سے کہیں، ہیں پیاسے کہ سیراب ہیں ہم ہم صحرا ہیں اور جل تھل ہیں، ہیں دریا اور پایاب ہیں ہم اب غم کوئی، نہ سرشاری، بس چلنے کی ہے تیاری اب دھوپ ہے پھیلی آنگن میں، اور کچی نیند کے خواب ہیں ہم ہاں شمعِ تمنّا بجھ بھی گئی، اب دل تِیرہ، تاریک بہت اب حدّتِ غم، نہ جوشِ جنوں، اے دشتِ طلب! برفاب ہیں ہم یہ تنہائی، یہ خاموشی، تارا بھی نہیں اِس شام کوئی کچھ داغ سمیٹے سینے میں، تنہا تنہا مہتاب ہیں ہم ہم جس میں ڈوب کے اُبھرے ہیں، وہ دریا کیسا دریا تھا؟ یہ کیسا اُفق ہے جس کی اتھاہ گہرائی میں غرقاب ہیں ہم ہم مثلِ شرر ہیں ، جگنو ہیں، ہم تِیرہ شب کے آنسو ہیں ہم نجمِ سحر، ہم رشکِ قمر، ہاں ہر صورت شب تاب ہیں ہم اک حزن و ملال کا سیلِ بلا، سب خواب بہا کر لے بھی گیا پھر پھول کھلے من آنگن میں، پھر دیکھ ہمیں شاداب ہیں ہم لاکھوں ہم جیسے ملتے ہیں، نایاب نہیں ہیں ہم اpakistanblogs.blogspot.comRead Full Post
Riya in Prayers at Mosque
From the Blog ashrafiya [image: A] A spiritual aspirant wrote: When I perform prayer at mosque, I feel more inclined and *khushu*' (reverence, serenity and presence of mind) in prayers than I have in my prayers I perform at home. Some time a thought comes to mind that it happens due to the people in mosque as I do it for show off. This makes me worried. Please tell me how to tackle this issue? *Jazaak Allah* *Sayyidi wa sanadi* Hazrat Moulana Mohammad Taqi Usmani sahib (Allah SWT preserve him and allow us to benefit from him abundantly. Ameen) replied: "Not every time it is due to *riya* (ostentation). The environment of mosque is also a reason for this and it changes the way one performs *salah* ." *Meraj us Salikeen: Islahi Khutoot #21* pakistanblogs.blogspot.comRead Full Post
...Of The Crown Jewels
From the Blog lalioutloudI have made it abundantly clear in previous posts that I consider Fateh Ali-Mubarak Ali Qawwal and their party to be the greatest Qawwali ensemble of the 20th century. With an almost supernatural mastery of Kalam, a style that was rooted in Classical Hindustani music yet was strikingly modern, a vast repertoire featuring both ancient and contemporary poets (their contemporaries included Hz. Allama Muhammad Iqbal (RA), Hz. Khwaja Ghulam Fareed (RA), Hz. Bedam Shah Warsi (RA) among others), and telepathic synergy between the ensemble; Fateh Ali-Mubarak Ali are THE seminal Qawwals of the recorded era. This is further borne out by the fact that after the Ustads' demise and the party's dissolution; it was their Shagirds who dominated the next 3-4 decades of Qawwali almost unchallengedpakistanblogs.blogspot.comRead Full Post

0 comments :
Post a Comment